
Kupuj tanio
Kupuj tanio to kolejny filar w strategii koncentracji. Pozwala na zakupu tańszych towarów, dzięki strategii oferowania szerokiego asortymentu. Dlatego gdy spółka kupuje tanio może stosować te same marże co mali konkurenci a sprzedając taniej inkasowany jest wyższy zysk. W artykule: 2) Oferuj szeroki wybór wspomniałem, że dzięki ograniczeniu palety różnych produktów firma może oferować szeroki asortyment w danej kategorii. Naturalną konsekwencją szerokiego wyboru jest możliwość tańszego kupowania towaru niż konkurencja, o czym chciałem dzisiaj napisać.
Kupuj tanio- główne składowe
Przewrotnie brzmią słowa Ala Riesa na str. 113:
“Podczas, gdy większość detalistów zarabia pieniądze na sprzedaży towaru, Toys “R” Us i inni liderzy zarabiają na jego kupowaniu. Kiedy trzyma się w ręku jedną piątą krajowego rynku zabawek, można w dużym stopniu decydować o cenach, po których się kupuje towar. Ma się nawet wpływ na to, jakie zabawki wytwarzają producenci. Kiedy Hasbro opracowało Project Nemo, konkurencyjną wobec Nintendo Platformę domowych gier wideo, prototyp przedstawiono w Toys “R” Us. Za drogie i mało interesujące – brzmiała ocena. A mimo to Hasbro wyłożyło na Nemo 20 milionów dolarów, po czym zakończyło projekt odpisując 10 milionów straty.” Ciekawą konsekwencją “Kupowania tanio” jest uwaga, że w takiej sytuacji spółka może stosować dokładnie takie same marże jak mniejsi konkurenci, co w konsekwencji prowadzi to sprzedawania po niższych cenach i jednocześnie cały czas zarabiać “masę pieniędzy”.
Kupuj tanio- dodatkowe zalety
“Przewagę, którą daje wielkość, można wykorzystać do wytargowania rabatów przy wszelkich transakcjach, łącznie z wydatkami na reklamę czy prowizjami od zakupów z użyciem kart kredytowych. Tandy, na przykład, zdołało obniżyć prowizję dla kart American Express o jedną czwartą punktu procentowego, co przyniosło oszczędności 500 tysięcy dolarów rocznie. Kolejna sprawa. Jeśli jesteś wystarczająco duży, nie musisz konkurować cenowo. Możesz nakłonić dostawców, żeby produkowali takie wyroby, jakie u nich zamówisz. Crate & Barrel, na przykład, bardzo rzadko bierze gotowe wyroby, czekające u dostawcy na półce. Poza nielicznymi wyjątkami, jak naczynia kuchenne, produkty sprzedawane przez firmę są zaprojektowane i wyprodukowane specjalnie dla Crate & Barrel. Detaliści dominujący w innych kategoriach stosują podobną strategię.”
Na podstawie:
“Koncentruj się! Strategiczny klucz do przyszłości Twojej firmy”; str. 113-114; Al Ries, Prószyński i S-ka Warszawa 1999
Podobał Ci się ten artykuł? Koniecznie dołącz do Fanów na Facebooku! Wrzucam tutaj różne ciekawe rzeczy znalezione w internecie. Profil: Michał Stopka Inwestor Profesjonalny.
Zapisz się też na newsletter bo dzięki temu będziesz na bieżąco z nowymi artykułami! Po potwierdzeniu subskrypcji otrzymasz dodatkowo dostęp do bezpłatnych ebooków (link) , narzędzi w excel (link) oraz nagrań online (link):
I tradycyjnie apel: zgodnie ze sławnym powiedzeniem Billa Clintona z tej zakładki: „Gospodarka Głupcze” mam do Was ogromny apel:
- Rozmawiajcie ze znajomymi na tematy ważne dla Polski, szczególnie te związane z gospodarką. Moje wybrane artykuły na ten temat znajdują się tutaj. Razem możemy zrealizować to marzenie: Marzy mi się lepsza, piękna Polska.
Tyle co razem możemy zrobić w zakresie edukacji ekonomicznej społeczeństwa, nie da się zrobić w okresie całej kadencji sejmu, kiedy politycy i media mają w d… tematy gospodarcze. Wybory za nami i okres wyborczy się skończył ale to nie znaczy, że tylko wtedy politycy mają się gimnastykować jeżeli chodzi o to co mówią, a media a przez to i społeczeństwo, bardziej interesować się tematami gospodarczymi. - Jeżeli jesteś dziennikarzem czy blogerem, pisz jak najwięcej na tematy gospodarcze! Merytoryczna dyskusja w tym zakresie, to klucz do sukcesu naszego kraju, mocnego wzrostu wynagrodzeń w Polsce, powrotu kilku mln osób z emigracji oraz poprawy sytuacji finansów publicznych, zgodnie z moim artykułem i poniższym wykresem: W matni: krach polskiej gospodarki w ciągu kilkunastu lat? Podatki + wyjazdy = bankructwo państwa i ZUS
Źródło: powyższy artykuł, obliczenia własne dla roku 2012 na podstawie GUS, wordbank.org, forsal.pl - Śledźcie wypowiedzi wszystkich polityków, np. na Facebooku. Pytajcie co i jak konkretnie mają zamiar zrobić w kwestiach gospodarczych i finansów publicznych: jakie będzie to miało przełożenie na konkretne liczby, chociaż z grubsza? Czy oni wiedzą o czym w ogóle mówią? ( tutaj są linki na FB). Nie dajcie się zwieść sloganom i byle jakim odpowiedziom. Bez konkretów w Polsce będzie dalej tak jak jest bo slogany nie zmienią rzeczywistości. Dlatego kluczowe jest aby skierować myślenie polityków, mediów i społeczeństwa w stronę konkretów, nie sloganów! RAZEM MOŻEMY TO ZROBIĆ, podobnie jak już wiele rzeczy razem wypromowaliśmy w mediach…
- Moje wybrane artykuły na powyższe tematy znajdują się w tej sekcji: Gospodarka Głupcze