
Otoczenie technologiczne
Otoczenie technologiczne po zakończeniu II wojny światowe znacznie przyspieszyło. W krajach przodujących pod względem rozwoju skrócił się czas pomiędzy nowym wynalazkiem a wprowadzeniem go na rynek. Np. w USA i Europie Zachodniej czas ten trwa około 4-5 lat a w Japonii 3-3,5 roku.
Otoczenie technologiczne: internet
W ostatnich latach szczególnie duże znaczenie ma rozwój internetu, który przyczynił się między innymi do powstania e-biznesu. Wyeliminowano tradycyjny kanał dystrybucji i pojawił się nowy sposób komunikacji. Internet może również wpływać na organizację firm, np. poprzez rezygnację z pracy w biurze na rzecz “telepracy”.
Warto również wspomnieć o pojawieniu się pojęcia “web 2.0”, czyli zarówno twórcami jak i odbiorcami treści publikowanych w internecie są sami internauci (w odróżnieniu od web 1.0, gdzie odbiorcami są internauci, ale twórcami treści dostawcy, którzy mogą mieć powiązanie np. z mediami tradycyjnymi). Powoduje to, że np. sukces odnoszą firmy, które potrafią zbudować “społeczność internetową” wokół swojego biznesu.
Internet powoduje również, że niektóre sfery działalności przedsiębiorstwa, jak np. marketing wyglądają całkiem inaczej w “starej gospodarce” i w “e-biznesie”. Przenoszenie skutecznych dotąd metod marketingowych wprost z “starej gospodarki” do “e-biznesu” może zakończyć się klęską (wynika to np. z łatwości “przeskakiwania” pomiędzy różnymi stronami internetowymi).
Otoczenie technologiczne: nowe branże
Rozwój technologii spowodował również pojawienie się nowych branż, jak np. biotechnologia, która w dobie starzejącego się społeczeństwa państw wysokorozwiniętych, nabierze zapewne jeszcze większego znaczenia. Warto również podkreślić np. znaczenie technologii cyfrowej, która spowoduje, że tradycyjne telewizje, które w pewnym sensie były “monopolistami” stracą dominująca pozycję.
Postępowi technologicznemu towarzyszy też proces dezindustrializacji, nie oznacza to jednak zaniku przemysłu, ale jego ciągłą modernizację. Oznacza to również zmniejszenie zatrudnienia oraz nowe sposoby zarządzania przedsiębiorstwami.
Na podstawie:
1) “Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”; Grażyna Gierszewska, Maria Romanowska; PWE Warszawa 2003; str. 42-43
2) Własne przemyślenia
Podobał Ci się ten artykuł? Koniecznie dołącz do Fanów na Facebooku! Wrzucam tutaj różne ciekawe rzeczy znalezione w internecie. Profil: Michał Stopka Inwestor Profesjonalny.
Zapisz się też na newsletter bo dzięki temu będziesz na bieżąco z nowymi artykułami! Po potwierdzeniu subskrypcji otrzymasz dodatkowo dostęp do bezpłatnych ebooków (link) , narzędzi w excel (link) oraz nagrań online (link):
I tradycyjnie apel: zgodnie ze sławnym powiedzeniem Billa Clintona z tej zakładki: „Gospodarka Głupcze” mam do Was ogromny apel:
- Rozmawiajcie ze znajomymi na tematy ważne dla Polski, szczególnie te związane z gospodarką. Moje wybrane artykuły na ten temat znajdują się tutaj. Razem możemy zrealizować to marzenie: Marzy mi się lepsza, piękna Polska.
Tyle co razem możemy zrobić w zakresie edukacji ekonomicznej społeczeństwa, nie da się zrobić w okresie całej kadencji sejmu, kiedy politycy i media mają w d… tematy gospodarcze. Wybory za nami i okres wyborczy się skończył ale to nie znaczy, że tylko wtedy politycy mają się gimnastykować jeżeli chodzi o to co mówią, a media a przez to i społeczeństwo, bardziej interesować się tematami gospodarczymi. - Jeżeli jesteś dziennikarzem czy blogerem, pisz jak najwięcej na tematy gospodarcze! Merytoryczna dyskusja w tym zakresie, to klucz do sukcesu naszego kraju, mocnego wzrostu wynagrodzeń w Polsce, powrotu kilku mln osób z emigracji oraz poprawy sytuacji finansów publicznych, zgodnie z moim artykułem i poniższym wykresem: W matni: krach polskiej gospodarki w ciągu kilkunastu lat? Podatki + wyjazdy = bankructwo państwa i ZUS
Źródło: powyższy artykuł, obliczenia własne dla roku 2012 na podstawie GUS, wordbank.org, forsal.pl - Śledźcie wypowiedzi wszystkich polityków, np. na Facebooku. Pytajcie co i jak konkretnie mają zamiar zrobić w kwestiach gospodarczych i finansów publicznych: jakie będzie to miało przełożenie na konkretne liczby, chociaż z grubsza? Czy oni wiedzą o czym w ogóle mówią? ( tutaj są linki na FB). Nie dajcie się zwieść sloganom i byle jakim odpowiedziom. Bez konkretów w Polsce będzie dalej tak jak jest bo slogany nie zmienią rzeczywistości. Dlatego kluczowe jest aby skierować myślenie polityków, mediów i społeczeństwa w stronę konkretów, nie sloganów! RAZEM MOŻEMY TO ZROBIĆ, podobnie jak już wiele rzeczy razem wypromowaliśmy w mediach…
- Moje wybrane artykuły na powyższe tematy znajdują się w tej sekcji: Gospodarka Głupcze